Verkkokaupan markkinointi somessa

Verkkokaupan markkinointi somessa

Muistatko kuinka monen verkkokaupan markkinointia olet nähnyt tänään? Olivatko ne tuttuja kauppoja vai aivan uusia tuttavuuksia? 

Muistatko, mikä niiden mainonnassa kiinnitti huomiosi? 


Jos olet yhtään kuin minä, mainonta menee suureksi osaksi ohi. Vain pieni osa siitä jää mieleen ja vielä pienempään osaan reagoin mitenkään.

Keskittymiskykymme yhteen asiaan on lyhentynyt todella huomattavasti. Maltamme pysyä yhden asian ääressä vain pari sekuntia kun jo siirrymme eteenpäin. Sähköposti, somekanava tai puhelin piippaa ja vaatii huomiomme ja siirrymme sen perässä toisaalle.

Huomion saaminen somessa tuotteillemme on vaikeampaa kuin ennen. Mutta ei mahdotonta.

Siksi on entistä tärkeämpää löytää keinoja:

  1. napata someselailijan huomio
  2. kertoa viestisi tehokkaasti 

Nappaa huomio tarjoamalla sisältöä, joka kiinnostaa asiakastasi

Minkä takia sinä käytät somea? Pidätkö yhteyttä kavereihin, koitat kuluttaa aikaa bussia odotellessasi tai ehkä etsit vinkkejä miten saa muurahaiset pois kylppäristä.

Tai ehkä olet kuin minä ja keräät tietoa kiinnostavista aiheista ja täytät Pinterest-taulujasi inspiroivien matkakohteiden kuvilla.

Tiivistetysti voidaan sanoa, että somea käytetään kolmesta eri syystä:

  • viihtyminen
  • tiedon hakeminen
  • yhteisöllisyys

Miten näitä voisi sitten toteuttaa verkkokaupan markkinoinnissa?

Meillä verkkokauppiailla on somessa valitettavan usein strategiana vain tuotteiden esittely ja alennusmyyntien mainostaminen.

Eikä siinä mitään, niistä kuuluukin kertoa, mutta sisältö ei voi olla pelkästään sitä. Verkkokaupan markkinointi somessa kannattaa olla sisällöltään monipuolista. Jaa postauksia tuotteistasi, mutta tee muutakin.

Ota huomioon myös viihtyminen sisältösi parissa sekä yhteisön rakentaminen brändisi ympärille.

Verkkokaupan markkinointiin tarvitset nämä pohjat:

  • tuote-esittely
  • malliston esittely
  • uutuuksista kertominen
  • asiakaspalautteiden ja tuotearvostelujen jako
  • alennusmyynnit/tarjoukset
  • faq-pohjat, joissa vastaat asiakkaiden kysymyksiin
  • vinkkipohjat, joilla jaat neuvoja tuotteiden käyttöön

Verkkokaupan markkinointi somepohjat

Lisäksi ota mukaan muutamia yhteisöllisyyttä rakentavia, aktivoivia ja viihtymistä tukevia pohjia:

  • kysymykset ja kyselyt, joihin pyydät vastaamaan kommenteissa
  • A vai B, eli kumman valitset -pohjat, joihin on helppo, nopeaa ja hauskaa vastata kommenteissa
  • arvonnat
  • erilaiset pelit, kuten sanaristikot
  • tarinoiden kertominen

Verkkokaupan aktivointi pohjat

Eli sisältö on paljon monipuolisempaa kuin vain tuotteista kertomista. 

Viesti tehokkaasti verkkokaupan markkinoinnissa

Entäs sitten se tehokas, pysäyttävä viesti?

Se on:

  • selkeä
  • yksiselitteinen
  • noudattaa lukijaystävällisen (eli myyvän) postauksen periaatteita
  • ammattimaisen näköinen

Selkeä viesti on kaiken a ja o.

Valitettavan usein näkee postauksia, jossa on koitettu sanoa kaikki mahdollinen samalla kertaa. Pieni kuva on täynnä pikkuruista tekstiä. Ja vielä taustakuvan päällä…

Jos sinulla on paljon sanottavaa kerralla, tee useampisivuinen karuselli tai video. Tai laita tärkeimmät asiat tai pääkohdat yhteen kuvaan ja loput kuvaustekstiin. Se toimii hyvin myös.

Edelliseen liittyen, ole yksiselitteinen. Käytä vain yhtä toimintokehotetta.

Eli kutsu lukijasi tekemään vain yksi asia kerrallaan: esim. ostamaan tuote, liittymään uutiskirjelistalle tai tutustumaan mallistoon. Ei kaikkia samassa postauksessa. Jos teet useita kehotteita samalla kertaa lukija hämmentyy, eikä osaa päättää mitä tehdä. Ja silloin hän poistuu seuraavan postauksen pariin.

Jos sinulla on monia juttuja meneillään ja haluat kertoa niistä kaikista, tee useampi postaus.

Myöskään karuselliin ei kannata mielestäni laittaa kuin yksi toimintokehoite.

Lukijaystävällisen postauksen periaatteet vaikuttavat suoraan siihen kuinka tehokas ja myyvä postauksesi on.

En voi korostaa lukijaystävällisyyttä riittävästi somemarkkinoinnissa.

Lähes 80% somen käyttäjistä selailee sitä vain kännykällä.

Millä laitteilla somea käytetään

Oletko ottanut huomioon kuinka postauksesi näkyvät kännyköillä, jotta ne saavat kaiken ansaitsemansa huomion ja toimivat tehokkaasti?

Ovatko ne toisin sanoen lukijaystävällisiä?

Tässä muutama vinkki, joilla parannat postaustesi lukijaystävällisyyttä somessa:

Tee tekstistä riittävän suurta. Canvan fontit ovat vähän eri kokoisia, mutta peukalosääntö on, että koon kannattaa olla vähintään 20 pt. Sen pienempää en laittaisi.

Helpota tekstin luettavuutta mm. käyttämällä leveitä marginaaleja, lyhyitä tekstipätkiä, jakamalla pitkät pitkät tekstikappaleet osiin ja tasaamalla pitkät tekstit vasemmalle.

Pidä huolta, että tekstisi näkyvät taustan päältä.

Onko tekstin väri taustasta selkeästi erottuva tai onko taustakuva riittävän yksinkertainen, jotta teksti erottuu sen päältä? Jos epäilet taustakuvasi toimivuutta kannattaa jättää se kokonaan pois ja käyttää yksiväristä pohjaa sen sijaan.

Ammattimaiset postaukset sisältävät kaikki ylläolevat asiat ja lisäksi niiden avulla teet yhdenmukaisen, kauniin somefiidin yrityksellesi. Voit sanoa heipat sillisalaatille, kotikutoisen näköiselle markkinoinnille ja toimimattomille postauksille.

Ratkaisu kiireiselle markkinoinnin puurtajalle

Tiedän, että olet kiireinen, eikä näiden neuvojen käyttöönotto ole aivan muutamassa minuutissa tehty.

Siksi olen perustanut Pikseli Shopin, josta saat toimivat, ammattilaisten suunnittelemat somepohjasetit.

Asiakkaani ovat kommentoineet, että niiden avulla he tekevät postauksensa vain viidessä minuutissa.

Ainoa asia, joka sinun on tehtävä on tekstien ja kuvien vaihtaminen. Ja siihen menee maksimissaan se viisi minuuttia. 

Shopista löytyy verkkokaupoille räätälöity setti pohjia. Monipuoliseen settiin sisältyy 150 neliönmallista ja 50 stooripohjaa. Katso se tästä.




Takaisin blogiin